Turhan Yükseler: “Tek Bir Dakikam Müziksiz Değil”

 |  || Turhan Yükseler: “Tek Bir Dakikam Müziksiz Değil”
1 Ağustos 2020

Turhan Yükseler: “Tek Bir Dakikam Müziksiz Değil”

  • 1 Ağustos 2020
  • 609 Görüntülenme
  • 0 YORUM

Röportaj:Dilara İlayda Özsoy

 

Hayatını müziğe adamış, bir dakikası dahi müziksiz geçmeyen yılların başarılı müzisyeni: Turhan Yükseler. Müzik yolculuğundan yeni projesine kadar güzel bir sohbet gerçekleştirdiğimiz Yükseler’den Eurovision vurgusu “Görkemli bir maskaraya döndü.”

 

“TATLI BİR HEYECAN”

 

Eurovision'da besteci ve aranjör olarak ülkemizi temsil etmek nasıldı?

Ülkeniz ve sanat adına üstlendiğiniz bir sorumluluk. Üzerinizdeki etkisi çok öne çıkmasa da tatlı bir heyecan ve yönettiğiniz şahane bir orkestranın size verdiği hazdır. Günümüzde böyle tatlar kalmadı. En basit örneği Eurovision yarışmasının bugün geldiği noktadır.

 

Ege Life | Turhan Yükseler: “Tek Bir Dakikam Müziksiz Değil”

 

Sahne öncesi neler yaşanıyor?

Her şeyden önce zinde ve enerjik olmak çok önemli. Çünkü akşam sizi dinleyenlerle bütünleşeceksiniz. Müziğinizin kulağa iyi gelmesi için titiz bir soundcheck yapmanız gerekir. Ayrıca sizi sinirlendirecek şeylerden de uzak durmanız gerekir. Mesela konsere çıkacağımız sahnenin ve kulisin düzenlenmesi ile ilgili sıkıntılar varsa, bana ters gelir buradaki ince ayar olabilecek buna benzer tatsızlıklar asla seyirciye yansıtmamaktır

 

Ege Life | Turhan Yükseler: “Tek Bir Dakikam Müziksiz Değil”

 

2016 yılında verdiğiniz bir röportajda “Bugün Türk Pop Müziği diye bir şey yok” ibaresini kullanmıştınız. Günümüz pop müziği için neler düşünüyorsunuz?

Maalesef değişen bir durum yok. Beni üzen bu süreç daha devam edecek gibi. Vizyonsuz ve korkak prodüktörler sektörün içinde devam ettiği sürece bu böyle sürer gider. Ancak topu sadece onlara atmakta haksızlık olur. Onların dümen suyuna giden besteci, aranjör, söz yazarı ve şarkıcılar da paydaştır.

 

Ege Life | Turhan Yükseler: “Tek Bir Dakikam Müziksiz Değil”

 

Müziğe olan yeteneğiniz aşikâr, yolculuğunuz nasıl başladı?

Hep öyle derler ya, küçük yaşta bendeki durumu anlamışlar diye aynen öyle oldu. 5 yaşına basmadan konservatuara girdim. Özelliklerimi beğenmişler ki bu kadar küçük yaşta piyano bölümüne kabul etmişler.

 

Ege Life | Turhan Yükseler: “Tek Bir Dakikam Müziksiz Değil”

 

Türk müzik tarihine geçmiş sanatçı ve orkestralara müzik direktörlüğü yaptınız ve yapmaya devam ediyorsunuz. En çok kimlerle çalışmaktan keyif aldınız?

Tek tek sayarsam unuttuklarım olabilir. Bu sebeple kestirme cevap vereyim ki kimselere ayıp olmasın. 20 kusur yıldır MFÖ ile çalışıyorum. Mutlu olmasam devam etmezdim. Bir de 80’lerin sonunda Johny Logan ile 3-4 konserlik bir çalışmam olmuştu çok keyifli geçmişti. 1991 yılında Roma’da San Remo Orkestrasını yönetmiştim. Beni etkileyen orkestralardan bir tanesiydi.

 

“TİTİZ BİR REPARTUVAR”

 

Yeni projeniz olan Avantgarde Orkestrası'nda neler yapacaksınız?

Kaliteden ödün vermemeye çalışarak titiz bir repertuvar hazırladık. Müzisyen kadrosu ve müzik türleri geniş bir yelpaze oluşturuyor. Trio’dan 45 kişilik senfonik pop bir yapılanma söz konusu. Enstrümantallerin koro ve solistlerin dahil olduğu etkileyici bir oluşum diyebilirim.

Ege Life | Turhan Yükseler: “Tek Bir Dakikam Müziksiz Değil”

Müziğe dokunmayı nasıl tarif edersiniz?

Bana göre karşılıklı birbirimize dokunuyoruz. Beni küçüklüğümden beri mutlu etmiştir. Ben de ona saygıda kusur etmemeye çalışıyorum. Her yeni gün, gözümü açtığım andan itibaren tek bir dakikası müziksiz değil. Yanlış anlaşılmasın beynimin içinde notalar durmaksızın dans ederler.

 

“BOŞ KONUŞMALARDAN UZAK DURDUM”

 

Kariyerinizde karşılaştığınız zorluklar karşısında nasıl tavırlar aldınız?

4-5 yaşından beri müzisyenim. 17 yaşında profesyonel oldum. 20 yaşların ortasında sakinleşmeyi öğrendim. Boş konuşmaların olduğu ortamlardan uzaklaşmaya çalıştım. Genç yaşlarımda başarılı ve zeki ağabeylerimi gözlemledim. Bu deneyimler ilerleyen yıllarda bana rehber oldu.

 

Ege Life | Turhan Yükseler: “Tek Bir Dakikam Müziksiz Değil”

 

Besteci olmak isteyen gençlere neler tavsiye edersiniz? Nelere dikkat etmeliler?

Önce nota öğrenecekler, sonra solfej ve armoni. Gönülleri kaydığı türlerde kimler başarılı ise onları inceleyecekler. Böylece analiz yapmayı da öğrenecekler. Bu işin ciddi kısmı zaman ve sabır ister. Ama fazla emek harcamadan internet ve bilgisayar kurdu olup looplar ve sample’ler üzerine de bir şeyler yapıp ben yaptım oldu diyenlerimizde çokça var. İkisi arasındaki fark gerçek ile imitasyon diyebiliriz.

 

“GÖRKEMLİ BİR MASKARALIK”

 

Sizce Türkiye yeniden Eurovision’da olmalı mı?

Bence gerek yok. Görkemli bir maskaralığı döndü. Ayrıca sonuçlar adaletli olmuyor. Hile tavan yapmış durumda. Hile demem yanlış anlaşılmasın. X bir ülkenin şarkısı kötü diyelim. Ama her ülkeden sms alma şansı da var diyelim. Sonuç ne olur. Sahte bir birincilik.

Ege Life | Turhan Yükseler: “Tek Bir Dakikam Müziksiz Değil”

 

Sanatınızı var etmek için ilham aldığınız sanatçı ya da kendinize özgü bir durum var mı?

Her zaman idollerim olmuştu. Oscar Peterson, Qurney Jones başı çeker. Son zamanlarda Jocob Collier ve Dirty Loops çok beğendiğim müzisyenler. Klasik kısımda Tchaikovsky, Prokofiev, Mussorgsky ve Stravinsky beni derinlerden etkileyen kompozitörlerdir. Bu arada en beğendiğim şef Valery Gergiev’dir.

 

Son olarak Ege Life okuyucuları için neler söylemek istersiniz?

Okuyuculara böyle güzel ve sempatik söyleşiler sunan Ege Life, dilerim ki çizgisini hiç bozmadan devam eder. :)

  • Dilara İlayda ÖZSOY

Yorumlar

Yorum Yap

500