SEMİH BECEREN: “Kumaşların İçinde Farklı Bir Dünya Olduğunu Hissediyordum”

 |  || SEMİH BECEREN: 	“Kumaşların İçinde Farklı Bir Dünya Olduğunu Hissediyordum”
01 Ocak 2021

SEMİH BECEREN: “Kumaşların İçinde Farklı Bir Dünya Olduğunu Hissediyordum”

  • 01 Ocak 2021
  • 182 Görüntülenme
  • 0 YORUM

Röportaj: Süleyman Gülen

 

Kumaşlardan kıyafetler, tasarımlar yerine tablolar yaparak, sanata getirdiği yeni solukla ismini duyuran genç sanatçı; Semih Beceren ile sanatını ve kendisiyle ilgili merak edilenleri konuştuk. Tüm ayrıntılar röportajımızda...

 

Ege Life | SEMİH BECEREN: 	“Kumaşların İçinde Farklı Bir Dünya Olduğunu Hissediyordum”

 

Okuyucularınız için bize kendinizi tanıtır mısınız?

Merhabalar, ben Semih Beceren. 1989 İzmir doğumlu ve İzmir âşığı bir sanatçıyım. Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Tekstil ve Moda Anasanat Dalı Tekstil Tasarımı Bölümü mezunuyum. Şu anda Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü’nde Tekstil ve Moda Tasarımı Bölümü’nde yüksek lisans eğitimimin tez aşamasında bulunmaktayım.

 

Ege Life | SEMİH BECEREN: 	“Kumaşların İçinde Farklı Bir Dünya Olduğunu Hissediyordum”

 

BİNLERCE KUMAŞI BİR ARAYA GETİREREK ESERLERİMİ OLUŞTURUYORUM”

 

Alışık olmadığımız bir sanatınız var, bizi sanatınızla tanıştırır mısınız?

Eserlerime ilk bakıldığında insanlar farklı bir materyalden oluşturulduğunun farkına varamıyorlar ama eserlere yaklaştıkça malzemenin kumaş olduğunun farkına varınca şaşırıyorlar. Eserlerimin hepsinde sadece tekstil ürünleri kullanmaktayım kumaş, keçe ve bazı yerlerinde sadece ipler yer alıyor ve binlerce kumaşı bir araya getirerek eserlerimi oluşturuyorum.

 

Ege Life | SEMİH BECEREN: 	“Kumaşların İçinde Farklı Bir Dünya Olduğunu Hissediyordum”

 

İLK YAPTIĞIM TABLODA 95.000 KUMAŞ PARÇASI VAR”

 

Üniversitede tekstil okumuşsunuz ve yüksek lisans yapıyormuşsunuz. Şimdi kumaşlardan tasarımlar yerine tablolar yapıyorsunuz. Bu serüven nasıl başladı?

Güzel sanatlar serüvenim aslında çocukluk yıllarıma dayanmakta size şöyle bir örnekle şöyle anlatabilirim 5 yaşlarında daha okula başlamamış bir çocuk düşünün. Annesi onu misafirliğe götürebilmek için ilk önce kırtasiyeye götürüyor ve ilk önce resim defteri ve boyalı kalem alınıyor ve bu şartla misafirliğe gidiyor bu serüvenin başlangıcı bu yıllara dayanıyor. Tabii sonra güzel sanatlar macerasıyla birlikte bambaşka bir hâle geldi. Boyut aslında işim. Kumaşlara desen tasarlamak kıyafetler modeller yaratmak; ama ben kumaşların içinde farklı bir dünya olduğunu hissediyordum. İlk yaptığım tabloda 95.000 kumaş parçası vardı ve ufacık bir cımbızla bir buçuk senede bitirdim. Bu serüvende her şey evrimleşti. O ufacık cımbızlar yerine şu anda mikronluk saç ekim cımbızlarıyla çalışıyorum. Bu ufak detaylar beni bu işin içine daha fazla alıyor ve hayal dünyasında gezmeme sebep oluyor.

 

Ege Life | SEMİH BECEREN: 	“Kumaşların İçinde Farklı Bir Dünya Olduğunu Hissediyordum”

 

“NE KADAR ÇOK SANAT VE SANATÇIYLA İÇ İÇE OLURSANIZ UFKUNUZ DAHA DA AÇILIYOR”

 

İlham aldığınız sanatçılar var mı? Varsa kimler?

Bu sorunuza “sadece şu sanatçıyı takip ediyorum, sadece bu sanatçıdan ilham alıyorum” diye cevap veremem. Günün uzun bir kısmını atölyemde çalışarak geçiriyorum, geri kalan kısımda da elimden geldiğince dünyadaki bütün çağdaş sanatçıların eserlerini inceleyerek geçiriyorum. Bana göre sadece bir kişide takılıp kaldıkça onun eserlerini kopyalamaya başlıyorsunuz. Fakat ne kadar fazla sanat ve sanatçıyla iç içe olursanız ufkunuz daha da açılıyor ve daha özgün eserler ortaya koymaya başlıyorsunuz.

 

Ege Life | SEMİH BECEREN: 	“Kumaşların İçinde Farklı Bir Dünya Olduğunu Hissediyordum”

 

Bir tablo yapımı nasıl oluyor, yapım aşamalarından bahseder misiniz?

Öncelikli olarak yapılacak resme karar vermek gerekiyor. Ben kendi eserlerimi çektiğim fotoğraflardan esinlenerek ortaya koyuyorum. Tabii bir de sevdiğim filmlerden, kişilerin, sanatçıların eserlerinden ve fotoğraflarından da yola çıkarak yaptığım eserler bulunmakta. Yapılacak olan esere karar verdikten sonra renk analizini yapıp hangi renkte kumaşların gerekli olacağını belirliyorum. Renkler belirlendikten sonra kumaş boyaları yardımıyla ham beyaz kumaşların kazanlarda boyama işlemi başlıyor. Bu süreçte resimler için bine yakın ayrı renk kumaş boyandığı olabilmekte. Kumaşlar da boyandıktan sonra, iki sistemli bir çalışma şeklim var. Bu sisteme göre kumaş ya 5mmx5mm boyutlarında kesiliyor ya da 1mmx1mm hâline getiriliyor. Daha sonra bu kumaşlar tuval üzerine cımbız ve büyüteç yardımıyla işleniyor. Tabii ki bu oluşma süreci tablonun boyutuna göre farklılık gösteriyor. Üç aydan iki seneye kadar sürmüş çalışmalarım mevcut.

 

Ege Life | SEMİH BECEREN: 	“Kumaşların İçinde Farklı Bir Dünya Olduğunu Hissediyordum”

 

“ATÖLYEMİN KAPILARI HERKESE SONUNA KADAR AÇIK.”

 

Sanatınızı öğrenmek isteyenlere eğitim veriyor musunuz? Evetse sizden nasıl ve nerede eğitim alabilirler?

Daha önce Birleşmiş Milletlerle birlikte bu şekilde bir proje gerçekleştirmiştik. Farklı milletlerden mülteci arkadaşlar ve İzmir’de üniversitede okuyan arkadaşlardan oluşan 50 kişilik bir ekibe kendi sanatımı anlatmıştım. Onlarla bir ayda 50.000 kumaştan oluşan bir eser ortaya koyduk. Keyifli bir projeydi. Eğitim almak isteyen, kumaşların içinde kendini huzurlu bir ortamda bulmak isteyen herkese atölyemin kapıları sonuna kadar açık. Atölyem Kemeraltı’nda Palamut İşhanı’nın içinde yer almakta. Eski zanaatlarla sanattın birleşme noktası hâline gelen bir yerdeyim desem doğru olur.

 

Ege Life | SEMİH BECEREN: 	“Kumaşların İçinde Farklı Bir Dünya Olduğunu Hissediyordum”

 

Son olarak Ege Life okuyucularına neler söylemek istersiniz?

Ege Life okuyucularına şunu söyleyebilirim; İzmirliler olarak sanata ve sanatçılara sahip çıkmaya devam edelim. Tiyatrolara gidelim mesela, çoğu oyuncu arkadaşımız İzmir’de kalmak istemesine rağmen tiyatrolara desteğin az olmasından dolayı İstanbul’a gitmek zorunda kalıyor. Bu şehir sergiler, sahneler, tiyatrolar, heykellerle, yani sanatla iç içe bir şehir olmalı. Bu da değerli İzmirlilerin elinde… Sanatla kalın, sevgiler.

  • Süleyman GÜLEN

Yorumlar

Yorum Yap

500